Povremene izložbe

TRAŽI
RADNO VRIJEME
Svakodnevno : 10.00 – 13.00 sati
Nedjelja i ponedjeljak zatvoreno
 
ULAZNICE
odrasli 15,00 Kn
učenici/studenti/grupe (10 i više) 10,00 kn
djeca do 10 godina, osobe starije od 65 godina i osobe s posebnim potrebama besplatno

 

Tomaž Gorjup

SAŽECI VREMENA I POSTANCI U MATERIJI SLIKE (slike 2015. – 2017.)

Crkva sv. Tome, Bregovita ulica, Rovinj
13. lipnja 2017. - 25. lipnja 2017.


Izložba pod nazivom »Sažeci vremena i postanci u materiji slike« obuhvaća radove iz godine 2015, kao i one koje je autor nanizao u ovoj godini. U njima nije sabijen samo stvaralački trenutak u cijeloj svojoj kompleksnosti, u simbiozi slikarevih zapažanja, doživljaja i odziva, već su sažeci konglomerat cjelokupnog stvaralaštva, sve od početaka, koji su ga preko različitih traženja, slogovnih okvira, tehničkih pristupa i tematskih zamisli doveli u 21. stoljeće, u razdoblje sasvim novog stvaralačkog stanja. U njemu se autor kladi na sadašnji trenutak, koji slijedi trenutni dojam, a u njima se reflektiraju i minule stvaralačke težnje, koje iz podsvijesti uvjetuju upravo takav, specifičan likovni odgovor, njemu svojstven, intimni postanak u materiji slike.

Tomaž Gorjup, akademski slikar i magistar umjetnosti, od djetinjstva neraskidivo je vezan za likovne umjetnosti. Za formalnu izgradnju njegove slikarske osobnosti zaslužna je ljubljanska likovna akademija, gdje je i završio magistarski studij slikarstva, a domaća atmosfera utjecala je na njega od početka njegove samosvjesnosti. Uz oca, akad. slikara Rudija Gorjupa, i strica, akad. slikara Tina Gorjupa, počeo je upoznavati zagonetni likovni svijet, kojeg je od malena proširivao i posjetima brojnim galerijama. Kasnije autorovo intenzivno, odgovorno i istraživačko posvećivanje slikarstvu, kojeg cijelo vrijeme odlično spaja sa zahtjevnim pedagoškim radom, rezultira bogatim i raznovrsnim opusom s izrazito individualnim značajkama.

Slikarstvo je za njega obvezujuće područje, poslanstvo, kojemu se svaki dan nanovo posvećuje, bez predaha. Naime, unutarnji poriv tako je jak da mu ne dozvoljava mirovanje. Želja i poziv za izražavanje uvijek ga iznova vabe pred otvoren, beskonačan, čist prostor slikarskog platna. I stvaralačka akcija počinje. Počinje i dodiruje prostorni i vremenski proces, koji se iz intimnih slikarevih unutarnjih svjetova seli u likovnu jasnoću. Pri čemu svaki slijed, koji na poseban i osoban način »urbanizira« slikovno polje, u punini govori o autoru samom. Svaki novi rad sve je slobodniji i okrenut prema iskonu. Predstavlja zrcalni odraz njegovog unutarnjeg svijeta i punokrvno ostvarivanje izrazite slikarske umjetničke kreacije, koja se pomiče u okvirima apstraktnog ekspresionizma boja.

Izložba pod nazivom »Sažeci vremena i postanci u materiji slike« obuhvaća radove iz godine 2015, kao i one koje je autor nanizao u ovoj godini. U njima nije sabijen samo stvaralački trenutak u cijeloj svojoj kompleksnosti, u simbiozi slikarevih zapažanja, doživljaja i odziva, već su sažeci konglomerat cjelokupnog stvaralaštva, sve od početaka, koji su ga preko različitih traženja, slogovnih okvira, tehničkih pristupa i tematskih zamisli doveli u 21. stoljeće, u razdoblje sasvim novog stvaralačkog stanja. U njemu se autor kladi na sadašnji trenutak, koji slijedi trenutni dojam, a u njima se reflektiraju i minule stvaralačke težnje, koje iz podsvijesti uvjetuju upravo takav, specifičan likovni odgovor, njemu svojstven, intimni postanak u materiji slike.

Gorjupova putovanja po slikovnom polju protječu u pratnji boja, koje nisu samo materijski dodatak, već i njegove pratilje, uzdanice, temperamentne suputnice, nositeljice njegovih raspoloženja. U njih prelijeva svoju puninu postojanja. Boje manifestira u svojstvenom likovno-formalnom angažmanu izrazito naglašenih gestualnih elemenata. Vehementni, eruptivni, tekući, široki, opušteni i ujedno odlučni tragovi boja različitih smjerova i intenziteta, mekani, zaobljeni, a i strogi oblici, odvojene površinske linije i zatvorene, monokromne čahure boja postaju temelj u ekspresionističkom izražavanju. Nanosi čvrstine boja zgušćuju se, koncentriraju, a i razrjeđuju u smjeru transparentnih učinaka. U zakrpe izrazitijih impasta boja zadire grafičkim pristupima, urezuje u iste, virtuozno po njima ore, crta tekuće, povezane uzorke zapetljanih zatvorenih linija i raspiruje materiju boje, odnosno naglašava događanje u njoj. Konkretnim, široko poteznim nanosima, koji vibriraju u strukturama i živosti tragova boja, dodaje pojedinačne, naizgled nježnije, a ipak suverene linije. Intervencije širokih, odlučnih poteza crne stupnjuju dramaturgiju oslikanoga. Stvaralački proces penje se u širokom interpretativnom luku i doseže od vodene slikarske akcije do stihijskih intervencija, u kojima boja sama traži put. Kompozicije djeluju otvoreno, u stilu »all over painting«. Dinamične su i uravnotežene. Odnosi između naseljenog i praznog prostora, između toplih i hladnih jačina boja te raznolikim potezima likovne igre usklađeni su i vode u ravnotežu. Autor njima pokušava duboko u sebi uvesti kodirani red, sistem koji vodi do savršenstva. To slutimo i preko zakrivljenih linija, koje crtaju segmente kružnice i koje se u pojedinačnim rješenjima zatvore čak u krug, u oblik svih oblika.

Slike su obojane sve živahnije. Čistoći, živosti i žarkosti boja doprinose i prateće bjeline pozadine, koje dodatno intenziviraju i iluminiraju temeljne boje. I inače autor naginje temperamentnom i optimističkom koloritu.

Koloritna prekrivanja nanose se višeslojno i oblikuju čvrstu strukturu slikovnog organizma. Nanošenje sloja po razinama i uspostavljanje međuzračnih prostora vodi k otvaranju i uspostavljanju izrazitog dojma prostorne iluzije, koja je dosegnuta i potvrđena na više načina. Čini se da minimalni slijed ne vlada samo površinom, već se kreće u prostoru i moćno ga izlaže, a namjensko prisezanje građenja po slojevima samo ga još potkrepljuje. U samom slikarskom postupku objektivizira se kretanje, a time je već a priori uspostavljena prostorna dimenzija, koja proizlazi iz fenomenologije percepcije.

Tomaž Gorjup vitalan je slikar, autor koji se neprestano kreće, umjetnik koji neumorno traži nove stvaralačke putove. Razmišljanja, doživljaje, osjećaje i raspoloženja pretvara u likovne činove; teoriju prelijeva u praksu i praksom potvrđuje teoriju. Istraživačka strast i stvaralačka energija posebne su sile koje ga tjeraju dalje, k drugačijim, svježim, domišljatim likovnim rješenjima. Naprijed u njegovom slikarstvu znači nezadrživo izražavanje sebe, a predstavlja i stremljenje prema elementarnosti. Zanima ga naime slijed boje, linija, njezina struktura i snaga, boja u iskonskom, nezadržanom i neponovljivom slijedu. Time je stvaralaštvo reducirano na područje čiste likovnosti, a slika postaje jedinstvena i u sebi zaključena likovna struktura sa samostalnim entitetom i iskonskim identitetom.

Svojim »Sažecima vremena i postancima u materiji slike« Tomaž Gorjup apsolutni je vladar slikovnog prostora. Bojama, plohama, linijama i grafizmima smišlja ga i energetsko puni, a ujedno mu dozvoljava da nježno diše svojom neokaljanom bjelinom.

Anamarija Stibilj Šajn

Prikaži sve
Sakrij


IZBOR FOTOGRAFIJA