Povremene izložbe

TRAŽI
RADNO VRIJEME
Svakodnevno : 10.00 – 13.00 sati
Nedjelja i ponedjeljak zatvoreno
 
ULAZNICE
odrasli 15,00 Kn
učenici/studenti/grupe (10 i više) 10,00 kn
djeca do 10 godina, osobe starije od 65 godina i osobe s posebnim potrebama besplatno

 

Damir Sokić

Geometrije

Muzej Grada Rovinja - Rovigno, Trg m. Tita 11, Rovinj - Rovigno (velika galerija, 1. kat)
16. kolovoza 2017. - 10. rujna 2017.


U Galeriji na I. katu, Muzeja grada Rovinja-Rovigno, u srijedu 16. kolovoza 2017. u 21:30 sati predstavit će se sa svojom samostalnom izložbom umjetnik Damir Sokić. Izložba je naslovljena "Geometrije" a predstavlja se retrospektivni opus.

Kada promatramo umjetničke slike na zidu galerije, poneseni dojmom i osjećajima izazvanog dojma kroz um nam proleti misao s pitanjem kamo i kako smjestiti, odnosno svrstati te slike? Tom našom potrebom stvaranja neke vrste unutarnjeg kataloga pomažemo si da lakše zapamtimo, prepoznamo i shvatimo. Vrijedi to ne samo za umjetničke slike, već općenito za sve, tako funkcioniramo. I upravo u tom dijelu naše potrebe za pojednostavljenjem, tamo gdje nam je poznato, gdje se snalazimo s lakoćom jer smo već vidjeli, jer smo upoznali, ponekad naletimo na iznenađenje. Baš tamo gdje nalazimo sebe na poznatom terenu, gdje smo sigurni u sebe sâme te mislimo da trebamo tražiti nešto novo, točno nas tamo Damir Sokić čeka.

Gotovo sigurno ta dvojbena stanica nije neka Sokićeva planirana klopka, prije bi se moglo reći da je to posljedica našeg, gore opisanog, načina funkcioniranja. Jednostavno iznenadimo sâmi sebe misleći da umjetnost treba biti neka inovacija, nešto još neviđeno! Promakne nam činjenica da se inovacija ne mora sastojati u radikalno novoj tvorbi, već je suština novoga u drugačijoj interpretaciji i drugačijem doživljaju poznatog. Kod svih predmeta stvorenih od čovjeka, pa tako i umjetničkih, uvijek postoji raniji primjerak, uzor koji je neznatno promijenjen ili je ostao identičan, međutim promijenjeno je vrijeme u kojem se on interpolira kroz našu svijest. Sve što danas postoji na neki je način replika ili drugačija varijanta nečeg što je već postojalo u nekom ranijem vremenu.

Analizom tehničke i ikonografske strukture izloženih Sokićevih slika iste možemo svrstati u umjetnost koja za svoj izričaj koristi osnovne forme; geometrijske, četvrtaste, sastavljene od jednostavnih materijala, u najmanju ruku ne sofisticiranih (čelik, aluminij, plexiglass, drvo itd). Dimenzije su često u službi davanja snage i značaja primjerenom prostoru u kojemu se slike predstavljaju. Boje su čiste, primarne, na ravnim i čistim plohama ali postoje kombinacije i s ubacivanjem neon svjetla. Raspon je velik od štafelajnih do ambijentalnih slika i objekta. Takvo svrstavanje i opis Sokićevih slika naglašava neumjetničku (zanatsku) suštinu njegovih radova koja je određena u nekom ranijem vremenu, prije njegove fizičke pojave. I upravo ta zanatska suština izrade daje nam materijalni i najopipljiviji dokaz da su slike Damira Sokića doista postojale i prije njega! Ali, da će postojati i poslije njega.

Ta izvanvremenska komponenta omogućava Sokiću da njegove slike "...nemaju prije i poslije...", jer za njega su to veliki trenutci besmisla u kojem se umjetnička vrijednost ispoljava kroz zadovoljstvo, sreću i uživanje bez očekivana razumijevanja. Sebičnost svojstvena umjetnicima, sebe zamišlja da je: "...pijanist koji svira nešto od Chopina, Bacha ili već... po pettisućiti put i još će...". Izvanvremenost se pojačava i kroz slike kojima nedostaje prevladavajuća osobina uporabnosti, jer umjetnički radovi nisu uporabni predmet. Bez izražene potrebe da bude originalan ulijeće u paradoks sumnje u vlastiti rad. Navedenu sumnju on naziva: "...čuvanje umjetnosti na dlanu i koliko je zadržimo toliko je zaslužujemo"!

Sokićevo vrijeme koje je bez prije i poslije, koje ne postoji, predstavlja čuvara umjetnosti na dlanu. Energija je to izvornog događaja koja do sadašnjosti nije pretrpjela nikakve mijene. Istoznačno sadašnje tumačenje neke prošlosti stoga ne predstavlja ništa više od daljnjeg trajnog širenja prvobitnog impulsa te iste energije. Takvu istoznačnu energiju imaju njegove slike kada ih otkrivamo u našem unutarnjem katalogu, kada nas iznenade jer smo ih već vidjeli, jer slične su nekim slikama iz prošlosti a i sâme se povezuju u jedinstveni rad protegnut kroz izvanvremenski prostor. Međutim, Sokićeve slike ipak trpe mutacije njegova, Sokićeva izvornog događaja. Od nastanka slikarskog opusa do sadašnjosti te su energije pretrpjele razne mijene, jer moraju biti dobro napravljene, savršene. U tom kontekstu Sokić voli parafrazirati njemačkog umjetnika Blinky Palerma: "Kada je kvadrat dobro napravljen on je jednostavno dobar a kada je loše napravljen tada je jednostavno loš. To se može vidjeti kada se postave jedan do drugog."

Nepostojeće vrijeme postaje suvislo samo ako postoji i um! Vrijeme, poput uma, nije moguće spoznati kao takvo. Vrijeme možemo upoznati samo posredno, pomoću onoga što se u njemu dešava: promatrajući mutacije i postojanosti, bilježeći razlike sljedova nepromijenjenih događaja spram promjenjivih, njihov kontrast raznih ritmova mutacija. Sokić si je postavio zadatak da pobuđuje neprestano obnavljanje formi materije kroz umnu vježbu. Postaviti na vidjelo osobine kao što je otkriće, mutacija, uporabna besmislenost... Naglasiti odmak od bilo kojeg prakticiranja stvorenih navika. To je onaj njegov paradoks odricanja od originalnosti i sumnje u vlastiti rad čime uživljava svoje emotivno stanje i svoja osjećanja u umjetničkom djelu. Želi osjećati život, jer život je energija, unutrašnji boj, težnja i ispunjenje sebe kroz aktivnost volje.

Dario Sošić

Prikaži sve
Sakrij


Umjetnik:
Damir Sokić

IZBOR FOTOGRAFIJA